Aflysninger

Skrevet lørdag d. 28. marts 2020

Hjerteforeningen Stevns og Hjerteforeningen Stevns Motionsklub aflyser…

Set i lyset af det nuværende coronaudbrud bliver Hjerteforeningens lokale arrangementer også aflyst – foreløbigt til og med pinse. Vi skal passe på hinanden, og derfor aflyser vi en række arrangementer, der skulle have været afholdt i de kommende uger.

Det drejer sig om:

–                     Vor deltagelse i sundhedscaféerne i Sundheds- og Frivillighedscentret i Hårlev hver anden onsdag eftermiddag (er i øvrigt nu også aflyst).

–                     Børnebørnenes madværksted, der skulle have været afviklet på Skelbæk Friskole med start medio marts. Vi vil starte et nyt forløb op til efteråret.

–                     Forårsbingo i Gjorslev Bøgeskov søndag den 26. april er aflyst

Man kan holde sig orienteret om kommende arrangementer, aflysninger og hvornår aktiviteterne genoptages på vore hjemmesider

https://stevns.hjerteforeningen.dk/ samt https://stevnsmotion.hjerteforeningen.dk/

Vore hjertestier – henholdsvis i Gjorslev Bøgeskov samt ved Solgårdsparken i Strøby Egede – er naturligvis stadig åbne. Pt. kan vi kun opfordre til: Kom fortsat ud og få motion, men følg naturligvis Sundhedsstyrelsens gode råd for beskyttelse mod smitte af coronavirus.

Hjerteforeningens Landsuddeling venter med at stemme dørklokker

Indsamlere i Landsuddelingen kommer desværre ikke til at “gå for en hjertestarter” søndag 3. maj 2020. I Hjerteforeningen står vi sammen (i tilpas afstand) med resten af Danmark for at stoppe smittekæden for Coronavirus.

Men det betyder dog ikke, at Landsuddelingen 2020 er aflyst. I øjeblikket arbejder Hjerteforeningen sammen med de øvrige indsamlingsorganisationer for at finde en løsning, hvor Landsuddelingen kan flyttes til senere på året. Derfor er det fortsat muligt at oprette hjertestarter-grupper og melde sig til dem – se mere på https://hjerteforeningen.dk/landsuddelingen/.

Pas på de sårbare

• Vi har som patientforening en særlig forpligtigelse til at passe på landets hjerte-kar-patienter og deres pårørende. Vi ved, at patienter, der er kendt med en kronisk sygdom fx hjertesygdom, bliver hårdere ramt og har en øget risiko for at dø i forbindelse med en infektion, siger Hjerteforeningens adm. direktør Anne Kaltoft og fortsætter:

• Patienter med kronisk sygdom har mindre modstandskraft, fx på grund af nedsat hjertepumpefunktion, og er derfor mere udsatte for alvorlig infektion. Derfor mistænker vi, at hjertepatienter er ekstra sårbare i forbindelse med en infektion med COVID-19 og derfor aflyses aktiviteterne, siger Anne Kaltoft.

Man kan følge Hjerteforeningens anbefalinger for hjerte-kar-patienter i forbindelse med Coronaudbruddet på https://hjerteforeningen.dk/corona

Er man i tvivl om, hvordan man som hjertepatient skal forholde sig eller har man andre spørgsmål om hjertesygdom, kan man kontakte Hjertelinjen på 70.25.00.00.

Man kan også holde dig orienteret om Hjerteforeningens udmeldinger og vejledninger i fht. coronavirus ved at tilmelde sig Hjerteforeningens elektroniske nyhedsbrev Hjertenyt. Tilmelding til Hjertenyt sker fra forsiden af https://hjerteforeningen.dk under punktet ”Hold dig opdateret”.

For spørgsmål om aflysningerne i Stevns Kommune, kontakt den lokale formand Preben Hansen, tlf.: 56.28.68.37, mail: stevns@hjerteforeningen.dk